Bezpieczeństwo dziecka w samochodzie zależy nie tylko od uwagi kierowcy, lecz przede wszystkim od fotelika, w którym podróżuje maluch. Wypadki mogą przytrafić się nawet najbardziej ostrożnym i jedyne na co można w takiej sytuacji liczyć to dobrze działający fotelik, który ochroni małego pasażera. Coraz więcej rodziców rozumie, że foteliki z supermarketów za 200 złotych nie spełniają żadnych funkcji poza tą, że zabezpieczają kierowcę od mandatu. Z drugiej strony, nawet najdroższy fotelik może być niewystarczający bo jak wiadomo, cena nie zawsze idzie w parze z jakością. Podczas sprawdzania tego, co oferuje rynek warto zatem wiedzieć na jakie specyfikacje należy zwracać uwagę, aby dokonać słusznego wyboru.

Kategorie wagowe
Foteliki samochodowe sprzedawane są w pięciu kategoriach wagowych. Dla niemowlaków przeznaczone są foteliki z grup 0 i 0+, czyli 0-9 kg i 0-13 kg. Grupa I, która oferuje foteliki o wadze 9-18 kg jest dla dzieci, które potrafią już samodzielnie siedzieć. Po osiągnięciu krańcowej wagi przychodzi pora na fotelik z grupy II (15-25 kg). Dla najstarszych dzieci zarezerwowane są foteliki oznaczone kategorią III (22-36 kg).
Mało który rodzic decyduje się jednak na zakup wszystkich pięciu fotelików dla dziecka, choćby z tego względu, że każdy z nich wiąże się z dużym nakładem finansowym. W sklepach można spotkać więc również kategorie pośrednie. O ile zakup fotelika łączącego dwie grupy wydaje się dobrym pomysłem, to powinno się wystrzegać kupowania fotelików uniwersalnych, na przykład 0-36 kg.
Niemowlę ważące zaledwie kilka kilogramów ma zupełnie inną budowę ciała niż dwunastolatek, który za chwilę będzie mógł podróżować w samych pasach. Foteliki o zawężonych kategoriach wagowych posłużą krócej i będą wiązały się z większym wydatkiem, jednak będą znacznie lepiej dostosowane do wymagań dziecka. Przy wyborze odpowiedniego modelu nie warto sugerować się wiekiem malucha. Choć większość fotelików posiada tego typu oznaczenia, to są to jedynie wartości przybliżone, ponieważ każde dziecko ma inną budowę ciała i rozwija się własnym tempem.

Wyniki testów bezpieczeństwa
Warto wspomnieć, że certyfikatem bezpieczeństwa nie jest homologacja ECE R44. Oznacza ona tylko tyle, że produkt jest zgodny z europejskimi wymaganiami technicznymi i dopuszczony jest do sprzedaży. Innymi słowy, certyfikat ten posiada każdy fotelik będący w obrocie, zarówno taki z profesjonalnego sklepu z fotelikami, jak i model na promocji w markecie. Jeśli zatem producent chwali się, że jego wyrób spełnia "rygorystyczną" normę ECE R44 i nic poza tym, to oznacza, że należy go omijać z daleka.
Foteliki, które są warte uwagi, powinny posiadać oprócz homologacji wyniki testów zderzeniowych. Najpopularniejsze to te przeprowadzane przez niemiecki ADAC. Wykonuje się je również w takich instytucjach jak ÖAMTC, czy TCS. O testach zderzeniowych pisaliśmy wielokrotnie w serwisie Ranking Foteliki, dlatego zachęcamy do sprawdzenia poprzednich artykułów.